-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13141 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر ربا از گناه كبيره اي با آن كيفيت گناهش بدتر شود به كار بردن كلاه شرعي توسط بعضي روحانيون چه معنايي دارد و چرا بين پدر و پسر ربا وجود ندارد؟



در مورد سؤال اول بايد گفت كه اسم آن كلاه شرعي نيست بلكه راههايي است كه در دين قرار داده شده تا انسان دچار ربا و رباخواري نشود، مثلاً زنا يك عمل زناشويي است و ازدواج هم منجر به يك عمل زناشويي مي شود هر دو در نفس عمل يك چيز است ولي يكي با گفتن چند كلمه (صيغه عقد) حلال و شرعي مي شود و نيز داراي ثواب و آن ديگري كه اين چند كلمه را ندارد، حرام و گناه است و فاعل و مفعول آن دچار عقوبت الهي خواهند شد. در مورد ربا و راههاي فرار از آن نيز به همين صورت است. مثلاً شما اگر بخواهيد فرضاً ماشيني را به قسط و نقد خريداري نماييد، فروشنده مي تواند سود پول را حساب كند كه همان ربا خواهد شد و نيز مي تواند آن را اينگونه به شما بفروشد كه بگويد نقد اين ماشين 5 ميليون و اقساطي آن 6 ميليون، در صورت دوم حلال و شرعي است آن اضافة پول و در صورت اول كه در واقع شايد همين سود را بگيرد، حرام و ربا است چون او سود پول را حساب مي نمايد كه اين در اسلام ربا و حرام مي باشد ولي در صورت دوم سود ماشين را در نظر دارد. پس نام اين عمل كلاه شرعي كه روحانيون درست كرده باشند نيست، چون اگر اين چيزي باشد كه در دين ما نيامده باشد حكم بدعت را پيدا مي كند، كه اشكال دارد ولي اين امور از مواردي است كه در اسلام به آن تصريح شده و جزء امور شرعي و دين است نه اينكه ساختة دست روحانيون باشد.

در مورد سؤال دوم نيز بايد گفت كه پسر چون واجب نفقة پدر است، پدر مي تواند از اموال او بردارد چون ولي او به حساب مي آيدپسر هر چه دارد در واقع از آن پدرش است پس پدر مي تواند از فرزندش ربا بگيرد، و در موارد ديگري داريم كه اگر پدري از لحاظ مالي در فقر و تنگدستي قرار بگيرد بر پسر واجب است كه مخارج پدرو مادرش را تأمين نمايد پس وقتي پدري بتواند از اموال فرزندش بردارد براي مخارج خودش، ديگر ربا گرفتن از او مانعي ندارد. و مهمترين دليل در اين قضيه همان مورد اول است كه در واقع فرزند هر چه دارد از آن پدرش است پس فرقي ندار دكه اصل مال را بگيرد يا ربا و سود آن را بگيرد.

و ديگر اينكه آن مفاسدي كه در ربا با ديگران وجود دارد كه موجب زراندوزي و فلج كردن اقتصاد و فاصله طبقاتي و ايجاد فقر مي شود در زمينه پدر و پسر وجود ندارد.

در اين زمينه به كتاب ربا، تأليف استاد مطهري مراجعه كنيد.









مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.